Logistika – Ekonomika – Praxe 2018
Problematika dopravy v regionu Smart City - Smart Region 2017
Vysoká škola logistiky o.p.s. se sídlem v Přerově uspořádala 23. 11. 2017 konferenci na téma „Problematika dopravy v regionu Smart City – Smart Region“. Cílem konference bylo upozornit na problematiku zahlcování měst a regionů nadměrnou silniční dopravou a omezenou možností parkování. Zároveň účastníkům dala informace o možnostech vertikálního parkování, jeho využití pro dopravu v klidu, investičních nákladech a provozních výdajích.
Konference byla určena odborníkům ze státní správy Moravskoslezského, Olomouckého a Zlínského kraje a odborníky z veřejné samosprávy měst z uvedených krajů.
Na konferenci zazněly tyto příspěvky: doc. Ing. Ivan Hlavoň, CSc., VŠLG – „Řešení problémů výstavby a údržby pozemních komunikací a jejich vliv na region“; Ing. Jiří Stich, Czech Smart City Cluster „Smart systémy v dopravě“; Ing. Petar Petkov Stanchev, Ph.D., Aplis.cz, a.s. „Smart City – Smart Region“; Bc. Hynek Kovář, Ferrit s.r.o. „Automatizované parkovací systémy“ a Ing. Jan Prokop, GOLDBECK Bau, s.r.o. „Parkovací prefabrikované systémy“.
Od roku 1996 jsou v řadě měst zřizovány zóny placeného stání pro osobní automobily. Oranžová zóna je vyznačena oranžovým pruhem na svislém dopravním značení a doplněna bílým vodorovným značením. Je určena pro tzv. krátkodobé parkování. Všichni motoristé mohou na oranžové zóně parkovat maximálně 3 hodiny, a to jen po úhradě poplatku za parkování v parkovacím automatu nebo přes webovou aplikaci virtuální parkovací hodiny.
Fialová zóna je vyznačena fialovým pruhem na svislém dopravním značení a doplněna bílým vodorovným značením. Je určena pro tzv. smíšené parkování. Bez omezení mohou na fialové zóně parkovat pouze osoby s platným parkovacím oprávněním. To může být vydáno na základě trvalého pobytu v dané oblasti a prokázáním právního vztahu k vozidlu, vlastnictví nemovitosti nebo provozovny v dané oblasti. Ostatní motoristé mohou na fialové zóně parkovat maximálně 24 hodin, a to jen po úhradě poplatku za parkování v parkovacím automatu nebo přes webovou aplikaci Virtuální parkovací hodiny.
Modrá zóna je na pozemních komunikacích vyznačena modrým pruhem (svislé i vodorovné značení) a je určena pro tzv. rezidentní parkování. Bez omezení mohou v modré zóně parkovat pouze lidé s platným parkovacím oprávněním. To může být vydáno na základě trvalého pobytu v dané oblasti a prokázání právního vztahu k vozidlu, vlastnictví nemovitosti nebo provozovny v dané oblasti. Ostatní motoristé mohou na modré zóně parkovat časově omezeně, a to jen po platbě přes webovou aplikaci Virtuální parkovací hodiny.
Kromě modré zóny pro rezidentní parkování, fialové zóny pro smíšené parkování a oranžové zóny pro návštěvnické parkování existují v řadě měst i další alternativy jak parkovat v klidu. Kromě komerčních parkovacích ploch, mezi ně patří především odstavná parkoviště P+R pro stání v místech s návazností na MHD.
Barevné zóny nejsou budoucností pro mobilu vlastníků osobních automobilů. Součástí dopravní infrastruktury musí být dostatečný počet parkovacích míst, která nabídnou řidičům bezpečné a konformní parkování. Chytrá parkoviště jsou dnes již samozřejmostí v řadě měst nejen vyspělých států. Vznikají kombinací konvenčních nebo automatických parkovacích domů vybavených telematickými aplikacemi.
Telematická aplikace chytrého parkoviště umožňuje dispečerské řízení parkovacích ploch, optimalizaci jejich využívání a poskytuje dynamické údaje o jejich využití. Zvyšuje např. i efektivitu výběru poplatků za parkovné, ale může i oznámit překročení maximální povolené doby parkování apod.
Systém chytrého parkování je tvořen např. kompaktní programovatelnou autonomní jednotkou s elektromagnetickým senzorem umístěným pod povrchem komunikace. Senzor podle naprogramování může hlásit do řídícího centra, zda parkovací místo je volné nebo obsazené a může dávat informace o obsazení parkovacích míst se zákazem parkování, případně neoprávněné obsazení míst vyhrazených pro osoby s omezenou pohyblivostí nebo taxi. U těchto systémů se předpokládá, že budou vybaveny webovou aplikací, která umožní navigovat řidiče k nejbližšímu volnému místu na parkování u cílového místa. Platba parkovného obvykle probíhá bezhotovostně prostřednictvím jiné aplikace. Architektura systému je nastavena tak, aby pokryla tvorbu dalších webových aplikací podle přání zákazníka. Služba chytrého parkování představuje investičně nenáročné řešení vhodné i pro menší obce či firmy nebo rozsáhlá parkoviště nákupních center.
Moderní doba vyžaduje moderní dopravní infrastrukturu, která umožní plynulý proud silničních vozidel a bude disponovat dostatečnou kapacitou pro jejich odstavení v počátečním a koncovém místě. Takový dopravní systém doplněný telematickým řízením bude poskytovat nejen jeho efektivní řízení, ale bude i ekonomicky efektivní. Takové byly hlavní informace, které si účastníci konference odnesli.
Prof. Ing. Václav Cempírek, Ph.D., odborný garant konference
Inovace prakticky 2017
V prostorách Vysoké školy logistiky (VŠLG), v nichž byla konference sdružením OK4Inovace pořádána, se sešlo na osm desítek lidí, zejména manažerů a odborníků zastupujících firmy s inovačním potenciálem z Olomouckého kraje, ale i z dalších regionů. Program zahrnoval přednášky od známých odborníků na různé oblasti inovačních procesů, dále krátké prezentace představitelů malých a středních firem, které již v inovacích dosáhly konkrétních úspěchů, nakonec workshopy zaměřené na diskutování aktuálních inovačních problémů firem účastníků.
Jeden z nich, vedoucí R&D ve firmě ASIO, Jaroslav Lev, uvedl: „Na tuto konferenci jsem dostal doporučení od účastníků z minulého roku, a jsem velmi rád, že jsem se zúčastnil. Bylo pro mne velmi motivující slyšet reálné příběhy lidí a firem, jak se přes všechny obtíže podařilo úspěšně realizovat nové nápady. Velmi si cením i následného workshopu, kde jsme mohli s přednášejícími prodiskutovat naši inovační strategii a konkrétní postupy pro uvádění našich nových produktů na trh.“
Akce byla pořádána pod záštitou hejtmana Olomouckého kraje, jehož zde zastoupil a účastníky úvodním slovem přivítal náměstek hejtmana za regionální rozvoj, Pavel Šoltys.
Mezi přednášejícími byli odborníci s bohatou praxí v realizaci inovací jako například Pavel Juříček, majitel společnosti BRANO GROUP; inovační konzultant středoevropské úrovně Ján Košturiak, který pomáhá významným firmám včetně automobilek a jenž společně s německým institutem Fraunhofer založil společnost IPA Slovakia; dále kouč, expert JIC a dříve specialista v Hartmann–Rico Petr Hložánek nebo odborník na marketing inovací a design služeb Petr Šídlo z Direct People.
Ředitel pořádajícího sdružení OK4Inovace, Kamil Krč, který akci moderoval, sdělil: „Jsem moc rád, že se nám opakovaně daří přesvědčit ty nejlepší české a slovenské odborníky na inovační procesy, aby nám svými praktickými přednáškami a konzultacemi pomohli informovat firmy o výhodách inovací a osvědčených nástrojích k jejich přípravě i realizaci. Inovace jsou totiž nelehkou, avšak přitom nezbytnou cestou k finanční prosperitě, konkurenceschopnosti a dlouhodobé životaschopnosti firem.“
Mezi dalšími přednášejícími tak byli například Martin Tvarůžek, specialista na průmyslový design, který jako jediný Čech zvítězil dokonce dvakrát v prestižní světové soutěži RedDot Design: Product Design – vždy ve strojírenské kategorii. Dále Tomáš Novotný, náměstek ministra na MPO, jenž účastníky seznámil s možnostmi dotačního financování inovací, rektor VŠLG Ivan Hlavoň s přednáškou o logistických procesech nebo Petr Kubečka z VTP Univerzity Palackého v Olomouci, který firmy informoval o výhodách a praktických možnostech spolupráce firem s univerzitami.
Před budovou VŠLG měli účastníci konference možnost si fyzicky prohlédnout zaparkovaný „létající automobil“ – tedy nově vyvinutý vírník GyroMotion, s technickými úpravami a homologací umožňujícími kromě letu také pohyb po silnicích. Prezentoval jej jeho tvůrce a majitel firmy Nirvana Systems, Pavel Březina. Ten se pochlubil tím, že právě na loňské konferenci konzultoval s jedním z přednášejících, předsedou Úřadu průmyslového vlastnictví Josefem Kratochvílem, možnosti patentování tehdy vyvíjeného stroje. A o rok později je již v provozu.
Své zkušenosti s realizací inovačního produktu včetně zvládání různých úskalí účastníkům popsali představitelé několika menších firem. Kromě již zmiňovaného Pavla Březiny z firmy Nirvana Systems to byli Ing. Petr Gross, majitel stejnojmenné firmy, která vyvinula a patentovala si převratné automatické sněžné řetězy na automobily, dále Zdeněk Svoboda z firmy POPP vyrábějící inovativní zastřešení bazénů nebo Radka Martínková, jíž se podařilo s její firmou Bamboolik vyvíjející a prodávající moderní látkové pleny přesvědčit zákazníky ke změně nákupního chování.
Konference byla cílena především na manažery, kteří rozhodují o strategii firmy nebo jsou klíčoví pro realizaci vybraných inovačních procesů ve firmě. Typicky tedy pro osoby v pozicích, jako např. majitel, ředitel, technický ředitel, výrobní ředitel, vedoucí vývoje nebo vedoucí marketingu.
„Naše firma se stále rozvíjí jak na poli technologie, tak především na poli produktové inovace. Díky dynamické strategii naší společnosti se stávají inovace jedním z našich hlavních pilířů. Pozvánku na konferenci INOVACE PRAKTICKY jsme tedy uvítali. Byla to pro nás velmi dobrá možnost poznat různé způsoby řešení inovací, pohledy na inovace a možnosti vzájemné spolupráce,“ poznamenal další z účastníků, Pavel Hampl ze společnosti Palírna u Zeleného stromu.
O svůj důvod k účasti na konferenci se podělil i Ladislav Torčík, ředitel firmy NanoTrade: „Vyvíjíme výrobky s novými funkcemi a vlastnostmi, které dávají zákazníkům nový praktický užitek, mnohdy jde o multifunkční kombinace. Kromě běžných provozních překážek, které existují i u konvenčních firem, musíme ale dělat řadu věcí jinak. Nabízet nové výrobky je dost odlišná činnost nežli dodávat takové, které zákazníci už dobře znají. Setkání s jinými firmami na akcích typu INOVACE PRAKTICKY nám poskytují jiný pohled na podobné problémy. Diskuze s lidmi ochotnými podělit se o své zkušenosti nebo říci svůj názor z praxe nás posouvají kupředu a dodávají potřebnou energii.“
Partnery akce byly Olomoucký kraj, Vysoká škola logistiky, Jihomoravské inovační centrum (JIC) a VTP Univerzity Palackého v Olomouci. Mediálním partnerem bylo vydavatelství nejčtenějšího českého strojírenského časopisu MM Průmyslové spektrum.
Logi 2016
Moto: Logistika – strategický faktor konkurenceschopnosti
V pořadí již 17. mezinárodní konference navazuje na tradici založenou Dopravní fakultou Jana Pernera Univerzity Pardubice, která v této tradici pokračuje ve spolupráci s Vysokou školou technickou a ekonomickou České Budějovice a Vysokou školou logistiky o.p.s. v Přerově. Vysoká škola logistiky o.p.s. přivítala přední české a zahraniční odborníky z logistiky v Přerově. Konference se uskutečnila ve dnech 12. – 13. října 2016 v Hotel FIT v Přerově. Na konferenci bylo diskutováno o problematice nových trendů a očekávání v logistice, v logistických činnostech včetně logistických služeb.
Motto: Logistics – the strategic factor of competitiveness
The 17th International Conference LOGI continues in the tradition, which was established by Jan Perner Transport Faculty of University Pardubice. Recently, Jan Perner Transport Faculty continues in this tradition by cooperation with the Institute of Technology and Economics in České Budějovice and with the College of Logistics in Přerov. This year the International Conference LOGI will welcome Czech and foreign experts in the field of logistics at the College of Logistics in Přerov. The Conference LOGI was be held on 12th – 13th October 2016 at the premises of the Hotel FIT in Přerov. There were discussions at the conference about the issues of new trends and expectations in logistics, the logistics activities, including logistics services.